religion * islam * banker * sharia * hellig * indlånsrente * banklån * Timur Kuran * islamisk økonomi *  hellig * murabaha * mudaraba * musharaka * islamisering * Pakistan * Tyrkiet * konventionelle banker * Det Ottomanske Rige * Brikner

 

Weekendavisen, nr. 36, 7. - 13. september 2007

Islamisk

Keld Brikner, mag.art. i filosofi, Elmevej 3, 8660 Skanderborg

Der er ikke mere islam i islamiske banker, end der er kristendom i en lønaftale med den kristelige fagbevægelse. Pierre Heumanns artikler i WA i sidste uge om »guddommelig kredit« og »sharia-kontrol« er loyalt refererende, men fulde af mærkværdigheder om evigt gyldige principper og præstekommissioner i bankerne. Religionen folder sit skuespil ud.

En sammenligning fra 1990-94 af konventionelle banker og såkaldt islamiske bankers indlånsrenter i Tyrkiet viste fuldstændig overensstemmelse! Tallene afviger først på tredje decimal.

Den almindeligste form for banklån, kaldet »murabaha«, som skal forestille at være baseret på den hellige pligt til fællesskab om risiko, adskiller sig kun kosmetisk fra banklån. Påstanden er, at banken har påtaget sig en risiko for en tid ved at eje tingene.

Ifølge accepteret muslimsk praksis behøver den periode imidlertid blot være et millisekund! Altså: Det svarer fuldstændig til forrentning, blot camoufleret med religiøs snak. Og faktisk er hykleriet tidligere blevet opgivet, nemlig i 1887, da en forordning i Det Ottomanske Rige kaldet murabaha-forordningen satte denne rente til ni procent.

I mudaraba og musharaka stiller investorer penge til rådighed for en entreprenør mod del i overskuddet. Den sidste form er den, hvor entreprenøren også selv skyder penge ind. Her er der risikodeling.

Det er ikke noget tilløbsstykke. Mange af lånene er almindelige lån, sminket op som islamiske. Ifølge bogen Islam and Mammon, The Economic Predicaments of Islamism (2004) skrevet af Timur Kuran, som er professor i økonomi ved Duke University i USA og født* i Tyrkiet, er opfattelsen i den pakistanske bankverden, at omfanget af ægte »mudaraba« og »musharaka« efter islamiseringen i 1980erne aldrig kom over nogle få procent og hurtigt faldt til under én procent, skønt det officielle tal siger 14 procent.

I Tyrkiet ligger private udlånshuses andel på otte procent.

Muslimers tro på manuskriptet lader noget tilbage at ønske. I stedet træder islams anden side – magten, politisk korrekthed og social pression – ind. Denne sidste kan som bekendt antage ret tydelige former!

 

- - -

* Min fejl. Timur Kuran er født i New York, men vokset op i Ankara og Istanbul. Islam and Mammon er dedikeret "Til mine søstre Suzan og Melissa og vores barndomsminder om opvæksten i Ankara og Istanbul". KB, 10/9-07.